Mit sau Realitate cu GIGABYTE RTX 5070: Ce aduce cu adevărat DLSS 4 și Ray Tracing în jocuri?

Mit sau Realitate cu GIGABYTE RTX 5070: Ce aduce cu adevărat DLSS 4 și Ray Tracing în jocuri?

11 oct. 2025 Componente PC, Gaming

De fiecare dată când apare o generație nouă de plăci video, promisiunile sunt mari. FPS-uri uriașe, ray tracing fără compromis, AI care face magie și gameplay dus la nivel de cinematografie.

Iar dacă e să ne uităm la GIGABYTE RTX 5070, construită pe arhitectura Blackwell de la NVIDIA, fix asta ni se spune: că noua tehnologie DLSS 4 și Ray Tracing-ul de generație nouă schimbă tot. Dar… schimbă chiar tot? Sau e doar marketing?

Hai să vedem ce e mit și ce e realitate. Și mai ales, de ce RTX 5070 e o alegere bună pentru jocurile nou lansate.

Începem cu DLSS. Sigur ai auzit de tehnologia asta! Imaginează-ți un AI care învață din mii de jocuri cum ar trebui să arate un cadru la o rezoluție mare și apoi „reconstruiește” imaginea perfectă, chiar dacă, în realitate, jocul rulează la o rezoluție mai mică. Practic, placa ta video face mai puțin efort, dar imaginea arată ca și cum ar fi redată nativ la calitate maximă. Asta era DLSS 2 sau 3. Dar ce e DLSS 4?

DLSS 4 vine cu două ingrediente noi și spectaculoase: Multi Frame Generation și Ray Reconstruction. Prima, Multi Frame Generation, înseamnă că AI-ul nu generează doar un cadru lipsă între două cadre reale (cum făcea până acum), ci mai multe — până la trei — cu o fluiditate care, sincer, te impresionează.

Jocul pare mai cursiv, fără să crească presiunea pe GPU, ceea ce e important mai ales în titluri grele cum e Cyberpunk 2077 sau Borderlands 4, unde fiecare frame contează.

A doua, Ray Reconstruction, e partea care intervine acolo unde avem lumini, umbre și reflexii. În loc să folosească metodele clasice de reducere a zgomotului (care pot strica un pic atmosfera vizuală), acum AI-ul reconstruiește lumina așa cum ar arăta ea în realitate. Și sincer… Arată spectaculos.

Și dacă tot am ajuns la lumini și reflexii, hai să vorbim puțin despre Ray Tracing. Tehnologia nu e nouă, dar ce poate face RTX 5070 e cu adevărat WOW. Ray tracing-ul simulează felul în care lumina se comportă în viața reală: cum trece prin geam, cum se reflectă în bălți sau oglinzi, cum umbrele se schimbă când se mișcă sursa de lumină. Ce face RTX 5070 e să aducă toate aceste efecte vizuale la un nivel incredibil, dar într-un mod eficient. Nu-ți mai topește FPS-urile, cum se întâmpla cu generațiile anterioare. Acum, totul e gestionat mai bine, în special când ai DLSS 4 activat.

Dar… hai să intrăm puțin în zona de mituri. Pentru că da, circulă multe păreri și unele sunt exagerări.

  • Unul dintre cele mai frecvente mituri e că „DLSS 4 îți dublează instant FPS-ul, orice ai face”. Realitatea? Poate să-ți aducă o creștere spectaculoasă, chiar și de 80–100% în unele scenarii, dar depinde de joc, de cât de complexă e scena, de cât ray tracing folosești. Nu e o baghetă magică, dar e cel mai bun AI de gaming de până acum.
  • Alt mit e că „Ray tracing-ul activat full te lasă cu 120 FPS și imagine perfectă”. Adevărul e că și acum, cu toată puterea lui RTX 5070, în unele scene încă va trebui să alegi: ori toate efectele vizuale pe ultra, ori FPS constant. Dar partea bună? Cu DLSS 4 activ, alegerea nu mai e atât de grea. Vei obține un echilibru excelent între imagine wow și performanță stabilă.

  • Am mai auzit și  că „input lag-ul crește enorm când folosești aceste tehnologii AI”. Aici vine Reflex, o altă tehnologie NVIDIA, care reduce delay-ul dintre momentul în care apeși și momentul în care se întâmplă acțiunea pe ecran. Practic, ai senzația că totul e instantaneu. Asta contează enorm mai ales în shootere sau competitive gaming.
  • Unele persoane spun că nu merită să dai bani în plus pe Ti. Așa e, dacă joci doar Fortnite sau Valorant la 1080p. Dar dacă ai un monitor 144Hz la 1440p sau 4K și vrei să joci Cyberpunk cu totul pe ultra, cu ray tracing și DLSS 4 activ, atunci Ti-ul îți dă extra headroom pe care o să-l simți.
  • 5070 Ti e mai future-proof, va rămâne relevant mai mult timp, deci pe termen lung, s-ar putea să fie chiar investiția mai bună, dar depinde ce vrei să te joci.

Și acum, partea mea preferată: ce face RTX 5070 de la GIGABYTE atât de specială? În primul rând, faptul că e construită pe un design optimizat termic, cu soluții de răcire ca WindForce sau Gaming OC, înseamnă că îți menține performanța fără throttling. Are 12 GB de memorie GDDR7, adică cea mai rapidă memorie de pe piață la ora actuală, ceea ce o face ideală pentru 1440p și chiar pentru 4K cu un pic de fine-tuning. Și da, e pregătită pentru toate update-urile de AI, DLSS și Reflex de care ți-am vorbit mai sus.

Vei avea parte de transferuri rapide și o capacitate mult mai mare de a gestiona scene complexe, cu texturi mari, ray tracing și AI. GIGABYTE RTX 5070 nu e doar pregătită pentru tehnologiile precum DLSS 4 și Reflex, ci chiar e construită să le exploateze la maximum.

Concluzia? Dacă vrei o placă video care să fie viabilă pentru ani buni, care să-ți permită să te joci orice titlu nou cu toate opțiunile activate, GIGABYTE RTX 5070 e o alegere excelentă. DLSS 4 chiar schimbă jocul, Ray Tracing-ul e mai accesibil ca niciodată, și performanța e acolo unde trebuie.

Recomand sistemul Dragon de la PCGarage cu placa video Gigabyte RTX5070 și multe alte componente de top, la prețul de doar 7.829lei. Pe lângă caracteristici, mi-a plăcut mult carcasa cu porturi lângă mâna ta și cu un geam ce să dă la o parte extrem de simplu, doar tragi de un mic mâner.

Dacă totul ți se pare „prea frumos ca să fie adevărat”, testul suprem e să pornești Cyberpunk sau Borderlands 4 cu totul pe ultra, DLSS 4 activ, și să vezi cu ochii tăi ce poate face o placă video care se bazează pe AI.

Lasă un răspuns

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.