Săptămână trecută am participat la un eveniment dedicat utilizatorilor de drone organizat de Falcon Electronics. La eveniment am descoperit detalii despre noile modele de drone de la Parrot, am aflat cum este organizată legislația în România, care sunt probleme de care te poți lovi când îți cumperi o dronă și cum ne putem asigura că folosim drona în deplină siguranță și legalitate.
Speakerii prezenți la eveniment au fost din domenii diferite, dar toți foloseau drone în activitatea lor, chiar dacă erau ingineri, producători locali de drone, profesori, doctoranzi, generali de armată, fizicieni sau fotografi.
Tot la eveniment am aflat că Falcon Electronics își propune ca până în 2017, vânzările pe acest segment să reprezinte peste 10% din cifra de afaceri, dublu față de anul trecut, când vânzările au reprezentat 5% din cifra de afaceri, respectiv circa 200.000 de euro.
Potrivit companiei, reglementările legate de înregistrarea și operarea dronelor, fie că este vorba de cele pentru divertisment sau cele pentru mediul profesional (foto, video), au afectat ritmul de creștere a pieței, clienții români devenind mai reticenți în a adopta această tehnologie care, la nivel global, se numără printre piețele cu cea mai accelerată creștere. Astfel, cei mai mari producători internaționali estimează o dublare a vânzărilor în 2016 față de 2015, ritmul de creștere fiind similar cu cel din ultimii ani de pe piața smartphone-urilor.
Legislația este extrem de restrictivă la noi, deși sunt țări din Uniunea Europeană ce au o legislație chiar și mai dură (ex: Austria). S-au dezbătut și câteva idei despre cum se poate îmbunătății legislația actuală, poate aceste discuții vor fi baza unei viitoare modificări legislative.
Cele mai vândute modele de drone în acest moment sunt cele sub 250 de euro, profilul cumpărătorului fiind acela al bărbatului pasionat de gadgeturi și de noua tehnologie apărută pe piață, cu vârsta cupinsă între 16 și 55 de ani, venituri peste medie și care provine în special din mediul urban. Astfel, în prezent, piața este dominată de modele dedicate activităților de divertisment, însă în perioada următoare se preconizează o creștere a interesului publicului și pentru produsele profesionale.
În ceea ce privește criteriile de achiziție, clienții sunt interesați de calitatea filmării pe care o dronă o pune la dispoziție, autonomia de zbor, usurința cu care aceasta este controlată, dar și de alte funcții suplimentare, precum întoarcerea acasă, funcții pentru siguranța utilizatorului, urmărirea subiectului sau efectuarea unor trasee determinate.
’’În acest moment avem în portofoliu peste 10 modele de drone, de la primii doi producători la nivel global: Parrot și DJI. Avem în plan ca în perioada următoare să diversificăm portofoliul și să ne îndreptăm și către produsele profesionale, cu mare potențial în acest moment pe piață’’, declară Dan Cuțui, CEO Falcon Electronics.