Merită să devii influencer?

Merită să devii influencer?

1 feb. 2022 Altele, Social media

Data asta nu postez un review la un produs nou apărut ci am zis să fac un video în care vă explic ce este un influencer și cum funcționează „influencereala”, care sunt beneficiile, dar și părțile negative, și un alt aspect important – cât câștigi din influencing.

Ce este un influencer? Ce face el?

Eu mă recomand mereu ca vlogger de tehnologie pentru că asta fac, review-uri video despre tehnologie. Dar mai nou intru la categorie influencer, se pare că sunt influencer de tehnologie. Dar există influencer în orice domeniu, de la make-up la construcții, de la motociclism la mâncare. Există influenceri mai urmăriți și micro-influenceri, categorie în care puteți intra și voi pentru că vă influențați prietenii să cumpere ceva.

Pe scurt, un influencer este o persoană care recomandă activ un produs sau un serviciu către comunitatea lui și care este văzut și ascultat de cei care-l urmăresc. Ceea ce înseamnă că un influencer trebuie să aibă o comunitate activă, care reacționează la ce postează (nu să vorbească singur), trebuie să promoveze un produs sau un serviciu (chiar dacă o face pe bani sau nu) și să întrețină constant conexiunea cu cei care-l urmăresc (nu e recomandat să postezi doar despre ce să cumpere altcineva că nu ești magazin online).

Cum poți devenii influencer?

E destul de greu să te trezești dimineața și să-ți spui că de azi ești influencer. Ai nevoie de o perioadă de timp în care să-ți crești comunitatea. Perioada asta poate dura de la o lună de zile la 2 ani, depinde de cât de mult timp aloci pentru asta, de domeniul pe care l-ai ales, de concurență (pentru că există și așa ceva) și de cum te prezinți – mai ales de cum te prezinți.

Nu oricine poate devenii influencer. Pe lângă multă muncă și mult timp investit, ai nevoie și de carismă, nu neapărat de un aspect wow sau de un look crazy, dar trebuie să te faci plăcut de cât mai multă lume. Din nou, și aici depinde de domeniul ales. Normal că pentru un influencer de fashion sau make-up look-ul este extrem de important, dar carisma bate aspectul oricând.

Dacă nu sunteți comunicativi, dacă știți că vă e greu să vă prezentați, să vorbiți în public, să vă filmați sau pozați, atunci o să vă fie foarte greu să deveniți influencer, dar nu imposibil.

Dacă sunteți siguri că influencereala e pentru voi, trebuie să începeți să vă gândiți la voi ca la o firmă, ca la o firmă care are nevoie în anul 2022 de prezentă online, mai ales pe canalele de socializare. Trebuie să vă gândiți ce domeniu de activitate aveți, ce vindeți, care este publicul țintă, cui vă adresați, cum vă recunoaște lumea – trebuie să aveți ceva unicat, că e vorba de un logo, intro la video-uri, catchphraze, stil de fotografiere, culori, look, tone of voice – adică cum comunicați cu urmăritorii. Totul contează și trebuie să știți foarte bine ce aveți de oferit, care este valoarea adăugată cu care veniți voi în această piață plină de influenceri.

După ce ai un plan bine pus la punct, treci la treabă. Îți setezi toate conturile, păstrezi acele detalii care te fac să ieși în față de fiecare dată când postezi ceva, ba chiar îți poti seta și propriile hashtag-uri, orice îți trece prin cap ca lumea să te recunoască. Aaaa și nu uita să ai o formă juridică pentru a încheia contracte, la început e ok și pe drepturi de autor – fără firmă, dar trebuie să-ți faci și un SRL sau PFA.

Apoi doar postezi conținut. Eu am început cu review-uri la ce aveam eu prin casă, la telefonul pe care îl foloseam atunci, și asta recomand tuturor. Trebuie să aveți conținut înainte să vă caute cineva să vă ofere bani sau produse. Postați ca și cum deja sunteți cunoscut, fake it till you make it.

În timp o să cunoașteți multe firme și agenții din domeiul vostru și o să legați parteneriate, dacă aveți deja o comunitate bine formată, multe vizualizări și reacții și mult conținut deja postat.

Beneficii și dezavantaje. Ce câștigi vs. ce pierzi

Pe lângă mini-faima pe care o poți obține, boostul de încredere că oamenii te urmăresc și cumpără sau fac ce recomanzi tu, poți obține și destule foloase materiale. De la produse care îți rămân ție, la vacanțe gratis, bani, invitații la evenimente interesante din țară și străinătate, reduceri importante și servicii extra special pentru tine.

Poți promova produse sau servicii gratis, contra cost, cu obligația ca produsele să-ți rămâna ție, pentru alte beneficii trecute în contract sau pentru că ai primit mai mulți bani pentru un contract anual.

Până la urmă, influencing-ul este un job și ar trebui tratat ca atare, iar la job ești plătit, iar dacă ești și bun la asta, nu o face niciodată gratis – cum ar zice Joker.

Sunt dezavantaje? Da, sunt! În primul rând, trebuie să aloci mult timp, minim 2h pe zi, dar asta depinde de domeniul ales.

Dacă ești influencer de travel, de exemplu, toate vacanțele or să fie documentate, nu prea o să ai o vacanță relaxantă. Gratis, dar nu relaxantă. Dacă ești influencer de tehnologie, mereu o să cari device-uri după tine oriunde te duci și o să aloci foarte mult timp pentru a le testa, înainte să le faci review-ul final și să le recomanzi.

Eu aloc, în medie, cam 3 ore pe zi pentru PrettyTech, asta în afară de orele/zilele în care testez device-ul pentru review. Dar v-am tot povestit cât durează un review, nu o să reiau acum. Doar vă zic că de când primesc produsul până la postarea finală, aloc cam 30-40 de ore pentru review.

Un alt dezavantaj e feedback-ul primit de la cei care te urmăresc, nu o să fie doar pozitiv, vei vedea și comentarii răutăcioase, jigniri și vorbe urâte. Trebuie să poți să fi în stare să le faci față. Pe lângă asta, mereu o să fie și invidia celor care fac exact ce faci eu. Nu o să fie o invidie pe față, declarată, dar o să fie.

Viața ta o să fie expusă. Toată lumea o să știe pe unde ai călătorit, cu cine, ce ți-ai cumpărat, când, de unde. Desigur, or să vadă doar ce postezi tu, dar o să te simți nevoit să pui și lucruri mai personale.

În timp o să te împrietenești cu producătorii, firmele cu care lucrezi sau cu agențiile care or să-ți ceară fel de fel de favoruri sau să promovezi produse fără bani, unii vor abuza de bunătatea ta și vor profita mult dacă nu impui niște limite clare.

În concluzie, dacă poți aloca mult timp pentru asta, dacă ai pielea groasă și nu te impresionează comentariile negative și dacă poți seta limite de care să te ții, influencing-ul s-ar putea să-ți aducă doar beneficii.

Merită să devii influencer?

Fac review-uri de aproape 10 ani și niciodată nu am condiționat o colaborare din punct de vedere financiar, timp de 2 ani nu am primit vreun ban pentru review-urile realizate de mine, apoi mă bucuram când companiile se ofereau să-mi dea bani sau să-mi lase produsul.

Începând din acest moment, nu mai primesc device-uri la testat de la companii producătoare sau agenții decât în următoarele condiții:

  1. Este un device super nou, lumea este nerăbdătoare să-l descopere și să-l cumpere, iar eu îl primesc la review înaintea lansării oficiale.
  2. Este un device pe care eu îl doresc foarte mult la testat. Un device care pe mine mă impresionează și-l cer eu de la companii. Sau poate îl cer ca să-l compar cu alt device.
  3. Device este oferit la finalul review-ului ca premiu către urmăritorii mei, valoarea lui fiind de minim 1.000lei – ca să primiți și voi premii mișto, nu doar baterii externe și agende.
  4. Review-ul este unul plătit cu o sumă ce reflectă cât de căutat e produsul, interesul urmăritorilor mei față de produs, timpul pe care îl voi investi eu și cerințele de la review.
  5. Există un contract de colaboare pe cel puțin un an de zile cu compania producătoare, caz în care voi testa mai multe device-uri de la acea companie pe parcursul anului.

Atât. Doar 5 cazuri în care voi face aceste review-uri. În rest, prefer să fac eu review-uri la produsele pe care mi le cumpăr singură sau la aplicații care îmi plac mie, decât să testez produse care nu sunt căutate de urmăritori și la care mai lucrez și gratis, doar că cineva mă roagă frumos.

Da, merită, atât timp cât ești tânăr și nu te presează plata facturilor, sau daca ai și un job sigur. E greu să trăiești din influencing, mulți nu reușesc sau ajung la acest nivel după cel puțin 2 ani. Trebuie să te gândești bine dacă poți aloca mult timp pentru influencing fără să primești bani pentru asta.

Comentarii

Lasă un răspuns

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.